لیلا مرتضایی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
گردشگری ورزشی مهمترین بخش توسعه یافتهی صنعت گردشگری است. هدف از این تحقیق طراحی مدل توسعهی گردشگری ورزشی مناطق پنهان است که با روش تحقیق کیفی انجام گرفت. در این پژوهش با استفاده از رویکرد ظاهرشونده(گلیزری)، در روش شناسی نظریه داده بنیاد، با 16 نفر خبره و متخصص در زمینه مدیریت ورزشی و گردشگری ورزشی، مصاحبهی عمیق صورت گرفت. نتایج ...
بیشتر
گردشگری ورزشی مهمترین بخش توسعه یافتهی صنعت گردشگری است. هدف از این تحقیق طراحی مدل توسعهی گردشگری ورزشی مناطق پنهان است که با روش تحقیق کیفی انجام گرفت. در این پژوهش با استفاده از رویکرد ظاهرشونده(گلیزری)، در روش شناسی نظریه داده بنیاد، با 16 نفر خبره و متخصص در زمینه مدیریت ورزشی و گردشگری ورزشی، مصاحبهی عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها و کدگذاری نشان داد که نقش فرهنگی-اجتماعی جامعهی محلی و منطقه، نقش سیاستهای دولتی، ویژگیهای جغرافیایی منطقه، ویژگیهای گردشگران، ویژگی-های عمومی و ورزشی مناطق پنهان و نقش سازمانهای مسئول مناطق پنهان در توسعه گردشگری ورزشی مناطق پنهان تاثیر فراوانی دارد و درآمدزایی، اشتغالزایی، رفاه اجتماعی و ترویج فرهنگ به عنوان پیامدهای توسعه معرفی شد. در حال حاضر کشور ما در زمینهی گردشگری ورزشی بالاخص مناطق پنهان، عملکرد خوبی ندارد؛ همچنین برنامهی مدونی در زمینهی گردشگری ورزشی نداریم. بنابراین اگر در این زمینه توسعه پیدا کنیم از منظر سیاسی، ارتباطات تقویت میشوند. همچنین تبادلات فرهنگی مثبت و ترویج فرهنگ و آداب سنتی مناطق پنهان و معرفی برند کشور در حوزههای مختلف اثرات اجتماعی مثبت بسیاری برای کشور ما به ارمغان خواهد آورد. در انتها پیشنهاداتی برای توسعه گردشگری ورزشی مناطق پنهان ارائه شد.